تبلیغات
عصرانتظار - بنزین و خودرو

 اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

چهارشنبه 10 مرداد 1386

بنزین و خودرو

   نوشته شده توسط: محمد مهدی پوینده    نوع مطلب :سیاسی ،اقتصادی ،رسانه ،

به نام یگانه‌ی کریم

بنزین و خودرو

(این مطلب در تاریخ ۱۰/۵/۸۶ نگاشته شده و در پایگاه خبری-تحلیلی رجا و سپس پایگاه آفتاب منعکس شده است)

از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین كه به تعبیر مقام عظمای ولایت اقدامی شجاعانه بود بسیاری از رسانه، روزنامه ها و پایگاه های خبری اقدام به انعكاس اخبار و حواشی این طرح نموده اند و برخی با واقع نگری و عده ای دیگر با ملاحظات حزبی و سیاسی به استقبال این حركت ملی رفتند.

پایگاه خبری بازتاب نیز از جمله سایت‌های اینترنتی است كه پس آغاز سهمیه‌بندی بنزین با موضع‌گیری شدید علیه این طرح، هر روز مطلبی جدید را در مخالفت با این طرح به مخاطبین خود عرضه می‌دارد. آخرین مطلب درج شده در این پایگاه «سهمیه‌بندی، آزار مردم، رفاه خودروسازها» به قلم آقا/خانم «حاجیانی» می‌باشد كه با حمله شدید به دولت و سیاه‌نمایی عملكرد دولت در این زمینه، درصدد القای ناكارآمدی طرح سهمیه‌بندی بنزین می‌باشد!

نویسنده با بكارگیری كلمه «جیره‌بندی بنزین»، دولت و خودروسازان را مقصر اصلی مصرف بی‌رویه بنزین قلمداد می‌كند در حالیكه علت اصلی مصرف بی‌رویه سوخت در ایران، خودروهای پر مصرف نبوده و نیست بلكه عواملی چون قیمت ارزان بنزین ارائه شده به مردم و نیز قاچاق این فرآورده با ارزش به خارج از كشور از دلایل عمده‌ی مصرف بی‌رویه بنزین می‌باشند! پس برخلاف آنچه كه سایت بازتاب نوشته است مقصران اصلی «خودورسازان و حامیان داخلی آنها» نمی‌باشند هرچند كه بدون تقصیر هم نیستند!

مطلب مورد اشاره مصرف بالای خودروهای نامرغوب داخلی را به باد انتقاد می‌گیرد و مصرف خودروهای خارجی را 5 لیتر در 100 كیلومتر می‌داند در حالیكه مصرف سوخت خودرو به حجم موتور، تعداد سیلندرها، وزن خودرو، سیستم انتقال نیرو و جعبه دنده و ... بستگی دارد و بسیاری از خودروهای خارجی مدل بالا نیز مصرف نسبتا بالایی (بیش از 10 لیتر در 100 كیلومتر) دارند.

ما منكر وجود مافیای خودرو در كشور كه اجازه واردات خودرو و شكستن انحصار خودروسازان داخل را نمی‌دهد نیستیم. كیفیت و ایمنی پایین خودروهای داخلی در مقابل قیمت بسیار بالای آنها نیز قابل انكار نیست و ورود خودروهای خارجی به بازار مصرف ایران را موجب ایجاد رقابت و افزایش كیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخل می‌دانیم لكن واردات بدون حساب خودروهای خارجی، سم مهلك برای اقتصاد است و موجب ركود شركت‌های خودروسازی و صنایع وابسته به آنها (كه ده‌ها هزار نفر در آنها مشغول به كار هستند) می‌شود.

لازم به ذكر است كه متأسفانه هماهنگی لازم میان عملكرد خودروسازان با سیاست‌های دولت وجود ندارد یا به عبارت دیگر خودروسازان تن به سیاست‌های دولت نمی‌دهند و این شركت‌ها در پی سهمیه‌بندی بنزین برای جلوگیری از افت قیمت محصولات خود، اقدام به كاهش تولید نمودند و طبیعی است كه در مقابل تقاضای رو به رشد جامعه، قیمت‌ها دستخوش تغییر نشود!

نویسنده ستون یادداشت بازتاب در بخش دیگری از این مطلب می‌نویسد: «هر چه فکر می‌کنم به معادله‌ای که دولتمردان دیراندیش ما در تعیین میانگین مصرف مردم به کار برده‌اند، پی نبردم» !!! صد حیف كه اگر با بی‌طرفی به طرح می‌نگریستند به راحتی بخاطر می‌آوردند كه ماه‌ها قبل از سهمیه‌بندی، استفاده از كارت سوخت اجباری بود تا شركت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بتواند مصرف سوخت انواع خودروها را ارزیابی كند! البته بعید نیست كه نویسنده مورد نظر از همان قشر 15% مورد اشاره رئیس جمهور باشند كه بر حسب اتفاق با مردم عادی(85%) ارتباط چندانی ندارند و با همان 15% نشست و برخاست دارند!

همچنین ارتباط طرح سهمیه بندی بنزین با ادعای نویسنده مورد نظر مبنی بر «محروم شدن مردم از بهره‌گیری از تكنولوژی» بسیار نامفهوم و غیر قابل پذیرش است چرا كه ارز حاصل از صرف‌جویی در مصرف سوخت در ساخت پالایشگاه‌ها، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی، دوگانه‌سوز كردن خودروها و جلوگیری از ساخت خودروهای بنزین‌سوز و ... صرف خواهد شد.

در بخش دیگری از مطلب مورد بحث، با مغالطه در بررسی میزان سوخت مصرفی خودروی همسر وزیر كشور و سفرهای تفریحی مردم، بطور تلویحی سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی را ناچیز قلمداد می‌كند در حالیكه اساسا یكی از اهداف طرح سهمیه‌بندی بنزین تشویق و ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است و تأكید می‌كنیم كه وسایل حمل و نقل عمومی محدود به مترو نیست كه در مطلب مورد اشاره به باد تمسخر گرفته شده است!

بنزین ثروت عمومی است و این ثروت در انحصار 5 میلیون دارنده خودروی سواری نیست و نباید باشد. در حقیقت دولت با سهمیه‌بندی بنزین قصد دارد عدالت را در این زمینه برقرار سازد و یارانه‌ای كه سال‌ها به قشر خاصی اختصاص یافته بود را اینك برای همه مردم مصروف سازد.

رئیس جمهور محترم و محبوب ایران اسلامی بارها اشاره كرده‌اند كه در صحت و لزوم اجرای اصل طرح هیچ تردیدی نیست و اگر هم اشكالی در برخی موارد اجرای آن بچشم می‌خورد قابل بررسی و اصلاح است. ایكاش همه منتقدان و مخالفان دولت به این سخن توجه می‌كردند به جای تخریب و تخطئه این حركت بزرگ، به بررسی كارشناسانه و بی‌طرفانه این طرح می‌پرداختند.

                                                                   والسلام علی من اتبع الهدی

                                         محمد مهدی پوینده

                                                                     ۱۰ / 5 / 1387 

 


برچسب ها: سهمیه بندی بنزین ، دولت نهم ،

دنبالک ها: این مطلب در پایگاه رجا ، این مطلب در پایگاه آفتاب ،